2013. január 27., vasárnap

Nagykovácsi Nagynyolcas 24

2013. január 27.

Megint szólt az ébresztő, és mint a jó túrázók „kakasszóra” keltem. Gyors táska összerámolás, és irány a buszmegálló. A Blahán volt a találkozó, s innen pedig a cél Nagykovácsi volt, következő túránk színhelye. A plébániát nem volt nehéz megtalálni, itt már amúgy is gyülekeztek az emberek, és indultak is útnak egymás után. Regisztráció után mi is nekivághattunk így a napnak. Szokásos kis csapatunkból hárman néztünk ennek a napnak elébe.

A S jelzésen nekiindulva meg is kezdtük mi is a túránkat. Nagykovácsiból kiérve egyből egy szekérúton találtuk így magunkat. A nap akkor bújt ki a horizont fölé, így szépen megvilágította a havas tájat. Reggel a hírekben mindenfelé nagy fagyokat mondtak, és ez nem is volt másképp, mert elég szépen meg is volt fagyva minden. A szekérúton a keréknyomban araszoltunk előre, de a hóréteg megfagyott teteje elég szépen meg is bírta az embert sok felé. Szép óvatosan emelkedett is utunk, s nem sok idő múlva meg is érkeztünk első ellenőrző pontunkhoz, és a menetlevélen szereplő kérdést megválaszolva mehettünk is tovább.
Innen a kerítésen vagy forgóajtón, vagy létrán átjutva haladtunk tovább, most már a K+ jelzésen. Ez egy nagyon szép része volt a túrának. A lefagyott és lehavazott fák nagyon szép látványt nyújtottak. Folyamatosan emelkedett is utunk, így a környező részből egyre többet lehetett látni, ahogy haladtunk felfelé. Kanyargott is az utunk, s lassacskán felértünk a Kutya hegyre, majd innen a völgybe alá ereszkedve meg is érkeztünk a második pontunkhoz, ahol pecsétet kaptunk a menetlevélbe, és egy kis szívmelegítőt meg máshová.

Ezután már a K jelzésen folytattuk utunkat, és haladtunk a kitaposott úton tovább. Egy idő után itt is emelkedtünk felfelé, jelzést nem lehetett már látni, mert az mind a földön lévő kövekre volt festve, így esélyünk sem volt az utat követni, de nem is kellett, mert szépen ki volt már járva az út. Aztán egyszer csak meg is indultunk a csúcs felé. Ez egy elég érdekes szakasza volt a túrának. Ugyanis a hó megolvadt a napokban, de szépen le is fagyott, így néhol szinte tükör jégen kellett felfelé kaptatni. Ez azért elég jól belassította az embereket, és mindenki más módszerrel haladva jutott lassacskán felfelé. Kerestem én is az enyhén havas mélyedéseket, mert ott azért a cipő az betapadt, de nem lehetett elég óvatos az ember. Nagyon kemény rész volt ez a túrán ilyen szempontból, de megérte a fáradozást, mert a Nagyszénás tetejére, ami elég kopasz volt, így azonban gyönyörű panorámát nyújtott a környező tájra, s az alattunk elterülő településekre is. Itt nem időztünk sokat, folytattuk utunkat, csak most már a lefagyott részen lefelé kellett ereszkedni, ami sokkal nehezebb volt, mint felkaptatni. Volt aki a hátsó felén való lecsúszást részesítette előnyben, de olyan is akadt, aki úgy gondolta, hogy négy ponton érintkezik inkább a talajjal, s négykézláb haladt előre. Azért nehezen, de ez a rész is elmúlt, s a P jelzésre váltva meg is indultunk lefelé, vissza Nagykovácsi irányába, hogy a nyolcasunk felső karikáját ezzel le is zárjuk. Vissza is értünk lassacskán a kiindulási helyünkre, majd a P jelzésre ráállva folytattuk utunk. A következő pont is itt volt, s ez is kérdés formájában volt feltéve.
A P haladt tovább utunk felfelé. Itt kijárt úton tudtunk menni, és így jutottunk egyre beljebb az erdőbe. Kisvártatva a P∆-et követve kellet folytatni utunk, de a táj itt sem változott, kanyargott az utunk, s néha szép látvány tárult elénk a tisztások környékén, ahol a táj azt a jó lehavazott képét mutatta. A nap most már elbújt a felhők közé, így esélytelen is volt, hogy a fagy engedjen, de nem is bántuk, mert a lefagyott utakon azért nem volt rossz az előbbre jutás. Egy idő után megint csak ereszkedni kezdtünk, s lassan el is jutottunk a következő ellenőrző ponthoz, ahol pecsét és csoki volt a jutalmunk.

Innen a Z∆ jelzésen megyünk tovább, és itt is folyamatos lefelé ereszkedés várt ránk. Nem sokkal később ott is volt a megválaszolandó kérdés, s a szép kilátás is, mely az alattunk lévő tájra nyílt, a Tarnai pihenőnél.
Tovább is a Z∆ jelzést követtük, majd nem sokkal később egy kereszteződésnél ráfordultunk a S+ jelzésre. Most jött az a rész, amikor a „nyolcasunk” alsó részét húztuk meg éppen. Itt ilyen kis szakaszokból tevődött össze utunk, mert lassacskán el is értünk egy másik kereszteződést is, amitől már a Z+ jelzést kellett követni. A dózerúton jól lehetett haladni, mert fel volt szórva rendesen kaviccsal, a nagy járművek haladását megakadályozandó, így nem kellett csúszkálástól tartanunk. Így kanyarogtunk tovább, s meg is érkeztünk az Anna vadászházhoz, ahol Csergezán Pál sírját rejtette a táj a közelben, s az ő születési dátumát megválaszolva igazoltuk menetlevelünkbe, hogy jártunk ezen a helyen is.
Innen már nem volt sok hátra, mert ez az utolsó pont volt, így már jóformán csak vissza kellett térnünk Nagykovácsiba. Ezt a Z jelzésen kellett megtennünk. Az úton volt aki szánkózással töltötte az időt, ez is jelezte nekünk, hogy közeledünk a település széléhez. Folyamatosan ereszkedtünk már alá, s a távolban ki is lehetett venni a házakat. Ez a rész már hamar elment, s vissza is értünk a plébániához, s megkaptuk a kitűzőt és az emléklapot. A szervezők pogácsával és meleg teával várták a beérkező túrázókat.
A hazaút is hamar elment, mert azért most viszonylag közeli célpontot választottunk.

Mindent egybevetve egy szép túrán voltunk túl ismét csak. Láttunk szép tájakat, szép helyeket ismerhettünk meg, s sok emlékkel gazdagodtunk megint.

Köszönet a szervezőknek a rendezésért, és a csapattársaknak is, a szép és vidám túráért!

Sporttársi üdvözlettel!

Ádám Attila

Budapest, 2013. január 27.